مجرد نمانید! /آمار عجیب و فاجعه باری که مجرد ها رقم زدند!

خط سلامت: رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با هشدار درباره افزایش چشمگیر جمعیت سالمندان کشور در آینده نزدیک، از رسیدن تعداد سالمندان مجرد به رقم قابل توجه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تا سال ۱۴۳۰ خبر داد.

مجرد نمانید! /آمار عجیب و فاجعه باری که مجرد ها رقم زدند!

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی از پیش‌بینی‌های نگران‌کننده درباره افزایش چشمگیر جمعیت سالمندان در کشور خبر داد. دکتر احمد دلبری اعلام کرد که تا سال ۱۴۳۰ تعداد سالمندان مجرد به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسید و جمعیت کلی سالمندان نیز از ۲۵ میلیون نفر فراتر خواهد رفت.

به گزارش خط سلامت، روند سالخوردگی جمعیت در کشورهای پیشرفته به صورت تدریجی و طی دو قرن گذشته رخ داده است، در حالی که در ایران به دلیل تغییرات سریع ساختار جمعیتی و سیاست‌های دهه ۶۰، جمعیت سالمندان به سرعت در حال افزایش است. این تغییرات جمعیتی، چالش‌های زیادی از جمله اشتغال، ساختار خانواده‌ها، تقاضای خدمات بهداشتی، مسکن و حمل و نقل را به دنبال خواهد داشت.

دلبری به مشکلات ناشی از کاهش نرخ باروری و افزایش امید به زندگی اشاره کرد و هشدار داد عدم برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند به فروپاشی سیستم‌های اقتصادی و نظام‌های سلامت منجر شود. او افزود: در حال حاضر، نزدیک به ۱۰ میلیون سالمند در کشور وجود دارد و این عدد تا سال ۱۴۳۰ به ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید.

وی با اشاره به افزایش تعداد خانواده‌های تک‌فرزند، بیان کرد که در آینده زوجین مجبور خواهند شد از والدین سالمند خود بدون داشتن حمایت از خواهر یا برادرها مراقبت کنند. همچنین تعداد سالمندان مجرد که بدون فرزند هستند، به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و نیاز به خدمات پرستاری را به شدت افزایش می‌دهد.

دلبری همچنین از تغییر سن سالمندی توسط وزارت بهداشت انتقاد کرد و گفت: «این اقدام بدون مشورت با انجمن‌های علمی فعال در حوزه سالمندی انجام شد و به نوعی پاک کردن صورت مسئله است.»

وی همچنین به کمبود جدی زیرساخت‌های توانبخشی برای سالمندان اشاره کرد و گفت که در کل کشور تنها ۸۰ تخت بیمارستانی توانبخشی برای سالمندان وجود دارد.

دلبری با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران سالمندی، پیشنهاد داد که از تجربیات کشورهای موفق مانند سوئد بهره‌گیری شود و صنعت سالمندی به‌عنوان فرصتی برای ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری در کشور مورد توجه قرار گیرد.

این گزارش نشان می‌دهد که اگر به چالش‌های سالمندی توجه نشود، کشور در آینده با بحران جدی در نظام سلامت و اقتصادی روبرو خواهد شد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان