آیا استرس سن را بالا می برد؟ / این یافته حیرت انگیز است

خط سلامت: استرس منجر به افزایش سن بیولوژیکی انسان می شود. سن بیولوژیکی در حقیقت نشان دهنده میزان سلامت عمومی بدن است.

آیا استرس سن را بالا می برد؟ / این یافته حیرت انگیز است

استرس سن بیولوژیکی انسان را افزایش می دهد. سن بیولوژیکی در حقیقت شاخصی است که با استفاده از آن می توان میزان سلامت عمومی بدن را سنجید و میزان کارکرد بافت های بدن را مشخص کرد.

به گزارش خط سلامت طبق یک مطالعه جدید، سن بیولوژیکی انسان در پاسخ به اشکال مختلف استرس افزایش سریعی را تجربه می‌کند. پس از کاهش استرس، سن بیولوژیکی که سلامتی را منعکس می کند، به حالت طبیعی خود باز می گردد. این تغییرات در بازه‌های زمانی نسبتاً کوتاهی رخ می‌دهند.

استرس و سن بیولوژیکی

استرس سلامتی را کاهش می دهد و احتمال ابتلا به عارضه هایی مانند فشار خون را افزایش می دهد.

جیمز وایت، از دانشکده پزشکی دانشگاه می‌گوید: این یافته از سن سیال، نوسان‌پذیر و انعطاف‌پذیر، تصور دیرینه یک مسیر صعودی یکطرفه و یکطرفه سن بیولوژیکی را در طول زندگی به چالش می‌کشد. گزارش‌های قبلی به احتمال نوسانات کوتاه‌مدت در سن بیولوژیکی اشاره کرده‌اند، اما این سوال که آیا چنین تغییراتی برگشت‌پذیر هستند، تاکنون ناشناخته باقی مانده است.

تصور می‌شود سن بیولوژیکی موجودات به طور پیوسته در طول دوره زندگی افزایش می‌یابد، اما اکنون واضح است که سن بیولوژیکی به طور غیرقابل حذفی با سن تقویمی مرتبط نیست. افراد می توانند از نظر بیولوژیکی بزرگتر یا جوانتر از سن تقویمی شان باشند. علاوه بر این، شواهد نشان می‌دهد سن بیولوژیکی تحت تأثیر بیماری، درمان دارویی، تغییرات سبک زندگی، قرار گرفتن در معرض استرس قرار دارد.

سن بیولوژیکی و رویدادهای زندگی

وادیم گلادیشف از دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: با وجود اذعان گسترده مبنی بر اینکه سن بیولوژیکی حداقل تا حدودی انعطاف‌پذیر است، میزان تغییرات قابل برگشت سن بیولوژیکی در طول زندگی و رویدادهایی که باعث ایجاد چنین تغییراتی می‌شوند ناشناخته باقی می‌مانند.

برای رفع شکاف دانش، محققان از قدرت ساعت‌های متیلاسیون DNA استفاده کردند که بر اساس مشاهده این که سطوح متیلاسیون مکان‌های مختلف در سراسر ژنوم به طور قابل پیش‌بینی در طول سن تقویمی تغییر می‌کند، ابداع شدند. آنها تغییرات سن بیولوژیکی را در انسان در پاسخ به محرک های استرس زا اندازه گیری کردند.

کرونا و سن بیولوژیکی 

نتایج نشان داده است سن بیولوژیکی در بازه‌های زمانی نسبتاً کوتاهی در پاسخ به استرس افزایش یابد، اما این افزایش گذرا است و پس از بهبودی از استرس به خط پایه ( سطح نرمال سلامتی) بازمی‌گردد.

جسی پوگانیک از دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید: افزایش سن بیولوژیکی پس از قرار گرفتن در معرض خون پیر با گزارش‌های قبلی از تغییرات مضر مرتبط با افزایش سن در روش‌های تبادل خون هتروکرونیک مطابقت دارد. با این حال همانطور که مشاهده کردیم، برگشت پذیری چنین تغییراتی هنوز گزارش نشده است. سایر موقعیت های طبیعی نیز ممکن است باعث ایجاد تغییرات برگشت پذیر در سن بیولوژیکی شوند.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، تغییرات گذرا در سن بیولوژیکی نیز در طول جراحی بزرگ، بارداری و دوران همه گیری کرونا در انسان رخ داد. به عنوان مثال بیماران افزایش شدید و سریعی در سن بیولوژیکی پس از جراحی اورژانسی را تجربه کردند. با این وجود، این افزایش معکوس شد و سن بیولوژیکی در روزهای بعد از جراحی به حالت اولیه بازگردانده شد. به طور مشابه، افراد باردار بهبودی سن بیولوژیکی پس از زایمان را با سرعت‌ها و مقادیر متفاوت تجربه کردند. یک داروی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی به نام توسیلیزوماب، بهبود سن بیولوژیکی بیماران مبتلا به کرونا سرعت بخشید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان