درد لگن در زنان نشانه چه چیزی است؟

درد لگن در زنان یکی از دلایل اصلی مراجعه آن‌ها به پزشکان مختلف است. اغلب دردهایی که در مناطق خاصی از بدن رخ می‌دهند، ممکن است علت‌های متفاوت یا خاصی داشته باشند. به طور کلی، درد لگن از قسمت‌های پایین بدن، یعنی زیر شکم، آغاز می‌شود و سپس لگن، کشاله ران و گاهی پاها را نیز درگیر می‌کند.

درد لگن در زنان نشانه چه چیزی است؟

 اگر دچار دردلگن هستید و این موضوع شما را نگران کرده است، توصیه می‌شود این مقاله را مطالعه کرده و سپس به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد لگن در زنان می تواند نشانه چه چیزی باشد؟

به گزارش خط سلامت، درد در ناحیه لگن زنان می‌تواند نشانگر مسائل مختلفی از بیماری‌های ساده تا بیماری‌های پیچیده و حتی حرکت‌های غیرعادی توسط فرد باشد. این نوع درد ممکن است نشان دهنده مشکلات در اندام‌های مرتبط با تولید مثل باشد. امری که بسیار حائز اهمیت است، عدم نادیده گرفتن درد در این ناحیه است؛ بنابراین، بیماران باید هر گونه نشانه‌ای را جدی بگیرند و با متخصصان مشورت کنند.

احساس درد لگن در زنان چگونه است؟

بعضی از افراد فکر می‌کنند که درد در ناحیه لگن زنان همیشه و به صورت دائمی است در صورتی که این طرز فکر درست نیست. تجربه درد، چه در نواحی مختلف بدن و چه در لگن، از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. درد در لگن زنان می‌تواند از نوع خفیف، شدید، مزمن یا دوره‌ای باشد. این دسته‌بندی نشان می‌دهد که نوع، مکان و علت درد می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. در شرایط درد مزمن، بیمار ممکن است حداقل شش ماه در نواحی لگن، کمر و زیر شکم درد را تجربه کند. در این حالت، درد ممکن است با شدت کم و مدت زمان کوتاهی آغاز شود و با گذشت زمان، شدت آن افزایش یابد.

درد در ناحیه لگن ممکن است در برخی از افراد تنها در هنگام فعالیت‌های بدنی افزایش یابد، اما برخی دیگر حتی در هنگام خواب و استراحت نیز با این مشکل روبه‌رو هستند. برخی از بیماران ممکن است درد لگن خود را به طور خودبه‌خودی احساس کنند و پس از مدتی بهبود یابند، اما برای دیگران برطرف کردن این درد ممکن است نیازمند درمان دارویی، فیزیوتراپی، و حتی جراحی باشد.

علت درد لگن در زنان

هر دردی که احساس می‌شود دارای علتی است که نباید آن را نادیده گرفت. در صورتی که علت درد لگن در زنان زود هنگام تشخیص داده شود طول دوره درمان و تحمل درد نیز کاهش پیدا می‌کند. درد در ناحیه لگن زنان می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که عبارتند از:

وجود کیست تخمدان

بیشترین علت درد لگن و کشاله ران در زنان، به دلیل وجود کیست تخمدان است. کیست تخمدان، یک ساختار غیرطبیعی است که معمولا حاوی مایعات است و ممکن است درون تخمدان یا روی آن ایجاد شود.

التهاب آپاندیس

هنگامی که آپاندیس ملتهب می‌شود، فرد در ناحیه لگن درد را احساس می‌کند. این موضوع همیشه برای همه افرادی که به التهاب آپاندیس مبتلا می‌شوند صادق نیست، اما این نوع درد در بین آنها معمول است.

ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر

چنانچه یک خانم با مشکلات گوارشی متنوعی مانند اسهال، یبوست و نفخ مواجه باشد، این نشانه‌ای است که ممکن است از سندروم روده تحریک‌پذیر رنج ببرد. درد شکم در این افراد معمولا به لگن هم می‌رسد که زندگی را برای آنها دشوارتر می‌کند.

وجود سنگ کلیه

سنگ کلیه یک حالت دردناک در بدن است که ناشی از تشکیل نمک و مواد معدنی است. زمانی که تعداد یا اندازه آن‌ها افزایش می‌یابد، بیمار درد شدیدی را در منطقه زیر شکم و لگن تجربه می‌کند.

وجود عفونت در دستگاه ادراری

یکی از موارد مهمی که باعث درد در ناحیه لگن زنان می‌شود، عفونت دستگاه ادراری است. به عبارتی احساس درد استخوان لگن در بانوان یکی از علائم وجود عفونت در دستگاه ادراری است و باید به آن توجه شود.

بیماری آرتروز لگن

علت احتمالی درد مزمن در لگن زنان ممکن است به بیماری آرتروز بازگردد، که در آن مفاصل لگن ملتهب می‌شوند. افرادی که رژیم غذایی سالمی را رعایت نمی‌کنند و از انجام ورزش‌هایی که برای سلامتی استخوان‌ها مفید است، خودداری می‌کنند، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر از دیگران است.

تومور فیبروئید

یکی دیگر از علل مهم درد لگن زنان تومورهایی است که داخل رحم یا دیواره‌های آن به وجود می‌آیند. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده دهه 30 و 40 ابتلا به این تومورها شایع‌تر است. معمولا رشد این تومورها باعث نگرانی زیادی نمی‌شود زیرا با دارو و مراقبت‌های فرد این تومورها از بین می‌روند.

درد لگن سمت چپ در زنان نشانه چیست؟

بعضی مواقع درد لگن در زنان فقط در سمت چپ لگن رخ می‌دهد که دارای علل مختلفی است. در صورتی که فرد در سمت چپ لگن خود احساس درد می‌کند باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا علت درد به صورت دقیق مشخص شود. مهم‌ترین علت‌ها عبارتند از:

وجود التهاب در ناحیه لگن

یکی از بیماری‌هایی که منجر به احساس درد در سمت چپ لگن زنان می‌شود، التهاب در ناحیه لگن است. عامل اساسی این بیماری باکتری‌های مختلفی شناخته شده‌اند. علل این بیماری، موارد زیر هستند:

رابطه جنسی در سن کم و غیر ایمن

شستشو پشت هم و غیراصولی واژن

قرار دادن دستگاهی به نام IUD در رحم

آسیب دیدن و کشیده شدن عضلات

اگر در لگن سمت چپ خود درد احساس می‌کنید، ممکن است این به دلیل کشیدگی عضلات باشد. علت اصلی کشیدگی عضلات ممکن است ناشی از انجام حرکات و ورزش‌های نامناسب باشد که باعث فشار غیر طبیعی بر عضلات می‌شود. در قسمت داخلی ران، عضلاتی به نام ادکتورها وجود دارند که در صورت کشیدگی، فشاری متغیر از خفیف تا شدید به لگن وارد می‌کنند.

درد لگن در دوران بارداری

یکی از عوامل اساسی در ایجاد درد لگن در سمت چپ، بارداری است. در حین بارداری، بدن زنان باید وزن اضافی را تحمل کند که موجب فشار و کشیدگی در ربات گرد می‌شود. این وضعیت باعث درد در ناحیه لگن، به ویژه در سمت چپ و کشاله ران می‌شود. در طول دوران بارداری، درد لگن در سمت چپ به همراه حرکاتی مانند راه رفتن، نشستن، بلند شدن از صندلی، و حتی عطسه و سرفه دست و پا می‌دهد. اما معمولا این نوع درد پس از پایان دوران بارداری در زنان تسکین می‌یابد.

دیسک کمر در زنان

دیسک کمر یکی دیگر از عللی است که باعث درد شدید در سمت چپ لگن زنان می‌شود. این درد به صورت تیز است. بیمار احساس می‌کند درد از کمر شروع می‌شود و به سمت لگن و حتی پا ادامه پیدا می‌کند و تیر می‌کشد. درد در ناحیه سمت چپ لگن و دیسک کمر به دلایل زیر ایجاد می‌شود:

  •  افزایش وزن
  • بالا رفتن سن
  •  وارد شدن یک فشار ناگهانی به کمر به دلیل حمل وسایل سنگین
  • نشستن روی صندلی‌های غیر اصولی به مدت طولانی
  •  ایستادن بیش از حد
  •  افزایش وزن در دوران بارداری

تشخیص علت درد لگن در زنان

همانطور که اشاره شد، چندین عامل مختلف می‌توانند با هم ترکیب شده و باعث ایجاد درد در مناطق مختلف لگن یک خانم شوند. تشخیص دقیق علت این درد نیازمند مشاوره با پزشک متخصص است. پزشکان برای شناسایی عوامل تاثیرگذار درد لگن زنان، از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

بررسی فیزیکی لگن

ابتدا پزشک لگن فرد را بررسی می‌کند. پزشک با توجه به تجربه و آشنایی کاملی که با ساختار لگن دارد به دنبال تغییر شکل، وجود عفونت یا عضلاتی است که با معاینه کردن واکنش نشان می‌دهند.

سونوگرافی لگن

در صورتی که پس از معاینه، علت درد مشخص نشد پزشک روش سونوگرافی لگن را انتخاب و به بیمار تجویز می‌کند. در این روش مواردی چون کیست تخمدان، توده‌ها و رحم بیمار بررسی می‌شوند. پس از بررسی سونوگرافی، پزشک متخصص درمان را آغاز می‌کند.

آزمایش خون و ادرار

یکی از روش‌های متداول برای تایید دقیق علت درد در ناحیه لگن، آزمایشات خون و ادرار است که پزشکان معمولا توصیه می‌کنند. این آزمایشات قادرند وجود عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف را در بیماران نشان دهند. اما انتخاب آزمایش مناسب برای تشخیص دلیل دقیق درد لگن، بستگی به نظر پزشک متخصص شما و نحوه تشخیص او دارد.

پیشگیری از بروز درد لگن در زنان

درد لگن در زنان قابل پیشگیری است و خانم‌ها می‌توانند با رعایت برخی نکات، مانع بروز این بیماری در خود شوند. این نکات مهم عبارتند از:

خودداری از کشیدن سیگار به دلیل این که سیگار عامل مهم سرطان مثانه و گردنه رحم است.

رعایت اصول بهداشتی در زمان نزدیکی

روش‌های پیشگیری از بارداری را جدی بگیرید.

عدم استفاده از دوش واژن برای تمیزی و رفع بو. این نوع شستشو باعث عفونت، التهاب و مشکلات بارداری می‌شود.

درمان درد لگن در زنان

علل مختلفی برای درد لگن در زنان وجود دارد. از این رو متخصصان از روش‌های درمانی مختلفی استفاده می‌کنند. مهم‌ترین روش‌های درمان درد لگن در زنان شامل موارد زیر است:

دارودرمانی

با توجه به نوع بیماری، پزشک تصمیم می‌گیرد که بیمار باید از داروهای مخصوص برای کاهش و درمان درد لگن خود استفاده کند. رایج‌ترین انواع دارو برای درد لگن موارد زیر هستند:

داروهای مسکن درد: ایبوپروفن، آسپرین، استامینوفن

داروهای هورمونی: قرص‌های ضدبارداری

داروهای ضد افسردگی: آمی‌تریپتیلین، نورتریپتیلین

آنتی بیوتیک‌ها

درمان‌های فیزیکی

درمان‌های فیزیکی شامل انجام تمرینات ورزشی خاص برای کاهش و درمان درد در ناحیه لگن هستند. فیزیوتراپیست ممکن است از دانش علوم پزشکی نیز برای بهبود وضعیت درد استفاده کند. این نوع از درمان توسط فیزیوتراپیست ارائه می‌شود و شامل موارد زیر است:

تمرینات ورزشی کششی

ماساژ نواحی دردناک

تحریک الکتریکی عصب

تزریق داروهای بی‌حسی

پزشک ممکن است تشخیص دهد که درمان درد شما با تزریق داروهای بی‌حسی بهبود می‌یابد. بنابراین، در نقطه‌ای خاص از بدن، از داروی بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. تجربه نشان داده است که بسیاری از افراد پس از از تزریق داروی بی حسی، کاهش قابل توجهی در درد لگن خود را تجربه می‌کنند.

تکنیک‌های روان‌درمانی

برخی از افراد، به ندرت با مشکلات جسمی روبرو هستند، اما در ناحیه لگن خود درد احساس می‌کنند. این درد می‌تواند از خفیف تا بسیار شدید باشد. پزشکان معتقدند که در برخی از زنان، علت درد لگن ممکن است مربوط به مسائل روانی و روحی باشد و منشا جسمی نداشته باشد.

به همین دلیل، آن‌ها را به روانپزشک یا روان‌شناس معرفی می‌کنند. این تخصص‌ها از روش‌های مختلفی مانند رفتاردرمانی و در موارد شدیدتر از دارو درمانی استفاده می‌کنند. با حل مشکلات روحی و روانی، درد لگن این زنان نیز به تدریج کاهش می‌یابد و در نهایت از بین می‌رود.

عمل‌های جراحی

 به طور معمول، پزشکان تلاش می‌کنند با استفاده از روش‌های درمانی مختلف، مشکل درد لگن را در فرد حل کنند. با این حال، گاهی اوقات این روش‌ها جوابگو نیستند و درد بیمار کاهش نمی‌یابد. به همین دلیل، پزشکان با توجه به علت درد لگن در زنان، از روش‌های جراحی مختلف استفاده می‌کنند. مهم‌ترین عمل‌های جراحی که مربوط به بیماری زنان و از علت درد لگن است شامل موارد زیر هستند:

هیسترکتومی(برداشتن رحم)

سالپنژکتومی(برداشتن لوله‌های فالوپ)

اووفورکتومی(برداشتن تخمدان‌ها)

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان